Om SONAX

Bilvård i världsklass började med skinande silver

Neuburg i Tyskland har under mer än 50 år varit hemvist för tillverkning och utveckling av Sonax världsledande bilvårdsprodukter. Företaget har i dag omkring 300 anställda och omsätter årligen cirka 60 miljoner Euro.

Bilvårdsprodukternas föregångare var en silverpolish, kallad Sona, som började tillverkas redan i början av 1900-talet. Då marknaden för Sona var ganska begränsad vidareutvecklades produkten för att passa den växande bilmarknaden. Ett “x” (för vax) lades till i slutet av namnet, och Sonax första bilvårdsprodukt hade sett världens ljus. Efter hand breddades sortimentet med fler produkter, hela tiden med målsättningen att erbjuda förstklassig bilvård som underlättar vardagen för bilägaren. Till exempel var Sonax först på marknaden med en avfrostningsspray för vindrutor.

Strålande ideer i ständig utveckling

Forsknings- och utvecklingsteamet hos oss sätter en ära i ständig innovation, oavsett om det handlar om att förbättra befintliga produkter eller utveckla nya. Det gör att hela vårt breda utbud med råge lever upp till det nytänkande och den höga kvalitet som vanligtvis förknippas med “Made in Germany”.

 

Mångfaldig testvinnare

Vår hängivenhet till kvalitet bevisas också i de många goda resultat vi fått i tester hos såväl oberoende testinstitut (DEKRA, TÜV, GTÜ) som väletablerade magasin (Auto Bild, Auto Zeitung och auto motor und sport, som bland annat utsett Sonax till Europas bästa bilvårdsmärke 8 år i rad).

Funktion och miljö i samklang

Utöver att utveckla våra produkter för att vara så effektiva som möjligt ställer vi också höga krav på skonsamhet. Enkelt uttryckt ska en produkt från Sonax aldrig skada varken bil, användare eller miljö. När det gäller miljökrav uppfyller vi givetvis samtliga EU-riktlinjer. Vi har till och med beslutat oss för att följa den Österrikiska miljöstandarden, som är Europas striktaste. Vi är också certifierade enligt EN ISO 14001.

Sonax i Sverige

I Sverige har Sonax funnits sedan 1958, via agenten Cifab med vilken man i dag har ett mycket nära samarbete. Sitt stora svenska genombrott fick Sonax 1989 när företagets flytande hårdvax blev testvinnare i tidningen Bilsport. Det flytande hårdvaxet har sedan dess gått segrande ur tester i flera andra tidningar och är i dag marknadens mest testvinnande vax. Senaste segern kom så sent som i juninumret 2011 av tidningen Motor.

 

 

Blogg

News from the areas of motor sport, car care and fairs.

Sponsring

Partnerships in Formula 1, the DTM and other top motorsport events provide a unique environment for the worldwide presentation of the car care brand No. 1. In the past SONAX . . .